| Autor |
Wiadomość |
|
|
| |
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
 |
|
|
https://www.youtube.com/watch?v=FZxXxTVfm78
OdWIRujmy Patologie - U nas nie ma szefów! Marian Waszkielewicz Jan Kubań
https://www.youtube.com/watch?v=FZxXxTVfm78
OdWIRujmy Patologie - U nas nie ma szefów! Marian Waszkielewicz Jan Kubań
|
|
|
 |
Napisane: 2022-08-12, 23:56 |
|
|
 |
|
|
| |
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
 |
|
|
https://www.youtube.com/watch?v=tMXJAuOktdI
cz 1
https://www.youtube.com/watch?v=tMXJAuOktdI
cz 1
|
|
|
 |
Napisane: 2021-10-15, 19:03 |
|
|
 |
|
|
| |
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
 |
|
|
Na przestrzeni czasowo-historycznej pojęcie “Demokracja” uległo “rozbudowaniu” dialektyce społeczno-politycznej .... XX w to funkcjonowanie krajów ludowo demokratycznych .... a dzisiaj by uzasadnić potrzebę przemian demokratycznych, używamy jej nazwy w postaci “Demokracji Szwajcarskiej” czy “Demokracji bezpośredniej” wykorzystującej prawo w postaci W I R. , by wyróżnić od pojęcia “Demokracja”, pozdrawiam
Na przestrzeni czasowo-historycznej pojęcie “Demokracja” uległo “rozbudowaniu” dialektyce społeczno-politycznej .... XX w to funkcjonowanie krajów ludowo demokratycznych .... a dzisiaj by uzasadnić potrzebę przemian demokratycznych, używamy jej nazwy w postaci “Demokracji Szwajcarskiej” czy “Demokracji bezpośredniej” wykorzystującej prawo w postaci W I R. , by wyróżnić od pojęcia “Demokracja”, pozdrawiam
|
|
|
 |
Napisane: 2021-10-02, 14:54 |
|
|
 |
|
|
| |
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
 |
|
|
Efektywność demokracji bezpośredniej Należy jeszcze raz podkreślić, że uczestnictwo obywateli we władzy jest podstawą skutecznego funkcjonowania szwajcarskiego państwa. Głosujący obywatele określani są mianem suwerena. Decyzje podejmuje jednak nie naród, jak błędnie podają niektóre media, lecz uprawnieni do głosowania, a ci w Szwajcarii stanowią około 60%. Średnia 84 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? frekwencja waha się w okolicy 40%. W rezultacie decyzje podejmowane są przez około 25% populacji, czyli mniej więcej 2 miliony obywateli. Przeciętna większość, która wymagana jest do przegłosowania danej kwestii, to ponad milion obywateli, czyli 12-13% całej populacji. To taki procent wszystkich mieszkańców Szwajcarii odrzuca lub aprobuje propozycje wysuwane przez organy władzy lub autorów inicjatyw oraz decyduje o kwestiach najwyższej wagi. Szczególny wzrost ich liczby zanotowano w latach siedemdziesiątych. Spowodowane to było przyznaniem w 1971 r. praw wyborczych kobietom. W związku z tym liczba ta wzrosła z ok. 514% do ok. 12-18%37. Okazuje się więc, że decydującą większość głosujących stanowi mniejszość obywateli. W związku z tym pojawia się problem identyfikacji poglądów głosujących z resztą społeczeństwa, które nie uczestniczy w głosowaniu. Mając świadomość liczebnej siły decydujących Szwajcarów, można wysnuć prowokacyjny wniosek, że w tym przypadku wystarczającym wyrazicielem woli narodu szwajcarskiego byłby sam parlament. Jednak trzeba wziąć pod uwagę fakt, że – bez względu na stopień uczestnictwa obywateli w bezpośrednich rządach społeczeństwa – jest to zawsze najbardziej właściwy sposób legitymizacji. Wola narodu wyrażana jest przez tych, którzy tego chcą. Niegłosujący nie mają zakazu uczestnictwa w referendach, nikt im tego nie zabrania. Mimo niskiego procentu głosujących i zarzutu dyktatury większości, będącej w istocie mniejszością na tle ogółu, to naród (a właściwie elektorat), a nie poszczególne organy władzy, jest głównym podmiotem nadającym kształt ustroju Konfederacji Szwajcarskiej.
Efektywność demokracji bezpośredniej Należy jeszcze raz podkreślić, że uczestnictwo obywateli we władzy jest podstawą skutecznego funkcjonowania szwajcarskiego państwa. [color=#FF0000]Głosujący obywatele określani są mianem suwerena.[/color] Decyzje podejmuje jednak nie naród, jak błędnie podają niektóre media, lecz uprawnieni do głosowania, a ci w Szwajcarii stanowią około 60%. Średnia 84 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? frekwencja waha się w okolicy 40%. W rezultacie decyzje podejmowane są przez około 25% populacji, czyli mniej więcej 2 miliony obywateli. Przeciętna większość, która wymagana jest do przegłosowania danej kwestii, to ponad milion obywateli, czyli 12-13% całej populacji. To taki procent wszystkich mieszkańców Szwajcarii [color=#FF0000]odrzuca lub aprobuje propozycje wysuwane przez organy władzy lub autorów inicjatyw oraz decyduje o kwestiach najwyższej wagi.[/color] Szczególny wzrost ich liczby zanotowano w latach siedemdziesiątych. Spowodowane to było przyznaniem w 1971 r. praw wyborczych kobietom. W związku z tym liczba ta wzrosła z ok. 514% do ok. 12-18%37. Okazuje się więc, że decydującą większość głosujących stanowi mniejszość obywateli. W związku z tym pojawia się problem identyfikacji poglądów głosujących z resztą społeczeństwa, które nie uczestniczy w głosowaniu. Mając świadomość liczebnej siły decydujących Szwajcarów, można wysnuć prowokacyjny wniosek, że w tym przypadku wystarczającym wyrazicielem woli narodu szwajcarskiego byłby sam parlament. Jednak trzeba wziąć pod uwagę fakt, że – bez względu na stopień uczestnictwa obywateli w bezpośrednich rządach społeczeństwa – jest to zawsze najbardziej właściwy sposób legitymizacji. Wola narodu wyrażana jest przez tych, którzy tego chcą. Niegłosujący nie mają zakazu uczestnictwa w referendach, nikt im tego nie zabrania. Mimo niskiego procentu głosujących i zarzutu dyktatury większości, będącej w istocie mniejszością na tle ogółu, to naród (a właściwie elektorat), a nie poszczególne organy władzy, jest głównym podmiotem nadającym kształt ustroju Konfederacji Szwajcarskiej.
|
|
|
 |
Napisane: 2019-01-26, 22:48 |
|
|
 |
|
|
| |
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
 |
|
|
Inicjatywa ludowa Drugim instrumentem szwajcarskiej demokracji bezpośredniej jest inicjatywa ludowa, o której mowa w art. 138 i 139 ustawy zasadniczej z 1999 r. (aneks II). Przedmiotem takiej inicjatywy może być całkowita lub częściowa zmiana Konstytucji Federalnej, zaproponowana przez 100 000 obywateli uprawnionych do głosowania, którzy w ciągu 18 miesięcy zbiorą wymagane podpisy. Mogą oni wystąpić o wprowadzenie poprawek albo uchylenie zapisów już funkcjonujących, lub nawet zaproponować nowe rozwiązania. Inicjatywa może dotyczyć zarówno rozwiązań szczegółowych, jak i ogólnych. Jeśli taka propozycja się pojawi, to 80 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? jest poddawana pod dyskusję na forum Rady Federalnej oraz Zgromadzenia Federalnego, które ustosunkowują się formalnie do proponowanych rozwiązań. Mogą one zgłosić inne propozycje lub uszczegółowić te przedstawione. Następnie wszystkie inicjatywy, łącznie z kontrpropozycjami, są poddawane w referendum pod osąd społeczeństwa i kantonów. Inicjatywa ludowa uzyskuje akceptację wtedy, gdy opowie się za jej przyjęciem większość społeczeństwa i większość kantonów. Nadmienić należy, że jeżeli Zgromadzenie Federalne zaleca nieprzyjmowanie projektu, którego dotyczy inicjatywa ludowa, może wówczas przedstawić swoją kontrpropozycję. Naród i kantony głosują wówczas jednocześnie nad inicjatywą oraz nad kontrprojektem Zgromadzenia. Obcokrajowcom procedura ta wydaje się skomplikowana, jednak dla Szwajcarów, przyzwyczajonych do oddolnego kierowania państwem, jest to chleb powszedni.
[size=150]Inicjatywa ludowa[/size] Drugim instrumentem szwajcarskiej demokracji bezpośredniej jest inicjatywa ludowa, o której mowa w art. 138 i 139 ustawy zasadniczej z 1999 r. (aneks II). Przedmiotem takiej inicjatywy może być całkowita lub częściowa zmiana Konstytucji Federalnej, zaproponowana przez 100 000 obywateli uprawnionych do głosowania, którzy w ciągu 18 miesięcy zbiorą wymagane podpisy. Mogą oni wystąpić o wprowadzenie poprawek albo uchylenie zapisów już funkcjonujących, lub nawet zaproponować nowe rozwiązania. Inicjatywa może dotyczyć zarówno rozwiązań szczegółowych, jak i ogólnych. Jeśli taka propozycja się pojawi, to [size=50]80 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski?[/size] jest poddawana pod dyskusję na forum Rady Federalnej oraz Zgromadzenia Federalnego, które ustosunkowują się formalnie do proponowanych rozwiązań. Mogą one zgłosić inne propozycje lub uszczegółowić te przedstawione. Następnie wszystkie inicjatywy, łącznie z kontrpropozycjami, są poddawane w referendum pod osąd społeczeństwa i kantonów. Inicjatywa ludowa uzyskuje akceptację wtedy, gdy opowie się za jej przyjęciem większość społeczeństwa i większość kantonów. Nadmienić należy, że jeżeli Zgromadzenie Federalne zaleca nieprzyjmowanie projektu, którego dotyczy inicjatywa ludowa, może wówczas przedstawić swoją kontrpropozycję. Naród i kantony głosują wówczas jednocześnie nad inicjatywą oraz nad kontrprojektem Zgromadzenia. Obcokrajowcom procedura ta wydaje się skomplikowana, jednak dla Szwajcarów, przyzwyczajonych do oddolnego kierowania państwem, jest to chleb powszedni.
|
|
|
 |
Napisane: 2019-01-26, 22:44 |
|
|
 |
|
|
| |
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
 |
|
|
W Szwajcarii funkcjonują dwa rodzaje referendum: obowiązkowe (obligatoryjne) i nieobowiązkowe (fakultatywne). Zgodnie z art. 140 konstytucji przedmiotem referendum obowiązkowego na poziomie federalnym są trzy grupy zagadnień: • zmiany Konstytucji Federalnej; • akcesja do organizacji zbiorowego bezpieczeństwa lub do wspólnot ponadnarodowych; • ustawy federalne uznane za pilne, które nie mają podstaw konstytucyjnych i których czas obowiązywania jest dłuższy niż jeden rok (wówczas w ciągu roku od przyjęcia takiej ustawy przez Zgromadzenie Federalne musi ona być przedłożona pod głosowanie)34. Do pozytywnego przegłosowania danej kwestii przedmiotu w referendum obowiązkowym konieczne jest opowiedzenie się większości społeczeństwa i większości kantonów. Natomiast referendum nieobowiązkowe, zwane również wetem ludowym, wprowadzono w 1874 r. Zwołuje się je na żądanie 50 000 obywateli dla wyrażenia sprzeciwu wobec przyjętych już rozwiązań. Instrument ten stosowany jest przeciwko uchwalonym ustawom federalnym i umowom międzynarodowym. Według art. 142 konstytucji Szwajcarii projekty przedstawione pod głosowanie narodowi stają się obowiązujące wtedy, gdy opowie się za nimi większość głosujących. Przykładowo, w latach 2000-2014 odwołano się do obu form referendum 55 razy. W 42 przypadkach społeczeń- 34 Zob. aneks II. Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? 77 stwo i kantony wyraziły zgodę na proponowane zmiany, w 13 przypadkach odrzuciły je
W Szwajcarii funkcjonują dwa rodzaje referendum: obowiązkowe (obligatoryjne) i nieobowiązkowe (fakultatywne). Zgodnie z art. 140 konstytucji przedmiotem referendum obowiązkowego na poziomie federalnym są trzy grupy zagadnień: • zmiany Konstytucji Federalnej; • akcesja do organizacji zbiorowego bezpieczeństwa lub do wspólnot ponadnarodowych; • ustawy federalne uznane za pilne, które nie mają podstaw konstytucyjnych i których czas obowiązywania jest dłuższy niż jeden rok (wówczas w ciągu roku od przyjęcia takiej ustawy przez Zgromadzenie Federalne musi ona być przedłożona pod głosowanie)34. Do pozytywnego przegłosowania danej kwestii przedmiotu w referendum obowiązkowym konieczne jest opowiedzenie się większości społeczeństwa i większości kantonów. Natomiast referendum nieobowiązkowe, zwane również wetem ludowym, wprowadzono w 1874 r. Zwołuje się je na żądanie 50 000 obywateli dla wyrażenia sprzeciwu wobec przyjętych już rozwiązań. Instrument ten stosowany jest przeciwko uchwalonym ustawom federalnym i umowom międzynarodowym. Według art. 142 konstytucji Szwajcarii projekty przedstawione pod głosowanie narodowi stają się obowiązujące wtedy, gdy opowie się za nimi większość głosujących. Przykładowo, w latach 2000-2014 odwołano się do obu form referendum 55 razy. W 42 przypadkach społeczeń- 34 Zob. aneks II. [size=50]Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? 77[/size] stwo i kantony wyraziły zgodę na proponowane zmiany, w 13 przypadkach odrzuciły je
|
|
|
 |
Napisane: 2019-01-26, 22:42 |
|
|
 |
|
|
| |
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
 |
|
|
Referendum Referendum to podstawowy, kształtowany przez stulecia instrument demokracji bezpośredniej, umożliwiający obywatelom decydowanie o sprawach publicznych. Największe zastosowanie ma ono na poziomie gminy, w mniejszym wymiarze zaś na szczeblu kantonu i federacji. Referendum 76 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? stanowi wiążącą dla władz wypowiedź społeczną, rodzącą skutki prawne w temacie, którego dotyczy głosowanie.
[size=150]Referendum[/size] Referendum to podstawowy, kształtowany przez stulecia instrument demokracji bezpośredniej, umożliwiający obywatelom decydowanie o sprawach publicznych. Największe zastosowanie ma ono na poziomie gminy, w mniejszym wymiarze zaś na szczeblu kantonu i federacji. Referendum 76 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? [size=150]stanowi [color=#FF0000]wiążącą dla władz wypowiedź[/color] społeczną, rodzącą skutki prawne w temacie, którego dotyczy głosowanie.[/size]
|
|
|
 |
Napisane: 2019-01-26, 22:40 |
|
|
 |
|
|
| |
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
 |
|
|
Wielokulturowa, uboga w bogactwa naturalne i górzysta Szwajcaria funkcjonuje w zasadzie niezmiennie od drugiej połowy XIX wieku. W tym państwie nie liczą się głoszone hasła, pochodzenie, bogactwo czy kolor skóry, lecz przede wszystkim merytoryczne argumenty i ochrona własnych obywateli. Po 1848 roku, kiedy wprowadzono w życie szwajcarską konstytucję i obowiązujący do dziś ustrój, Szwajcaria przekształciła się z zacofanego i biednego narodu w społeczeństwo cieszące się niespotykanym w świecie dobrobytem i stabilnością polityczną. Dzięki odważnym rozwiązaniom systemowym i instytucjonalnym, które oparte są na instrumentach demokracji bezpośredniej, korzystnej sytuacji ekonomicznej i specyficznym okolicznościom historycznym, kraj ten, w którym istnieje cała mozaika mniejszości narodowych, językowych i religijnych, radzi sobie skutecznie w sytuacjach konfliktowych, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Wielokulturowa, uboga w bogactwa naturalne i górzysta Szwajcaria funkcjonuje w zasadzie niezmiennie od drugiej połowy XIX wieku. W tym państwie nie liczą się głoszone hasła, pochodzenie, bogactwo czy kolor skóry, lecz przede wszystkim merytoryczne argumenty i ochrona własnych obywateli. Po 1848 roku, kiedy wprowadzono w życie szwajcarską konstytucję i obowiązujący do dziś ustrój, Szwajcaria przekształciła się z zacofanego i biednego narodu w społeczeństwo cieszące się niespotykanym w świecie dobrobytem i stabilnością polityczną. [size=150]Dzięki odważnym rozwiązaniom systemowym i instytucjonalnym, które oparte są na instrumentach demokracji bezpośredniej, korzystnej sytuacji ekonomicznej i specyficznym okolicznościom historycznym, kraj ten, w którym istnieje cała mozaika mniejszości narodowych, językowych i religijnych, radzi sobie skutecznie w sytuacjach konfliktowych, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.[/size]
|
|
|
 |
Napisane: 2019-01-26, 22:18 |
|
|
 |
|
|
| |
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
 |
|
|
Sukces szwajcarskiej demokracji Głównym założeniem demokracji jest udział społeczeństwa w procesie decyzyjnym państwa. Im udział ten jest większy, tym bardziej ustrój spełnia założenia idei demokracji. Sztandarowym przykładem wysoko rozwiniętej demokracji bezpośredniej jest model szwajcarski określany przez wielu badaczy „demokratycznym fenomenem”. Szwajcaria jest jedynym krajem o tak bardzo wysoko rozwiniętych instrumentach demokracji bezpośredniej i bez wątpienia pod tym względem wyróżnia się na tle innych demokratycznych państw. Sukces szwajcarskiej demokracji bezpośredniej można scharakteryzować w następujących punktach: 1. Konstytucja szwajcarska jest podstawą szwajcarskiego sukcesu ustrojowego. 2. System polityczny Szwajcarii zmieniał się, a jego demokratyczny charakter dojrzewał i doskonalił się na przestrzeni wieków.
3. Istotnym elementem tego systemu jest duża niezależność i samodzielność kantonów i gmin, które są podstawą szwajcarskiej demokracji oddolnej.
4. Pod względem systemowo-ustrojowym główne cechy charakteryzujące Szwajcarię to trójstopniowy federalizm połączony z zasadą subsydiarności.
5. Zgromadzenie Federalne (odpowiednik polskiego parlamentu) stanowi najwyższą władzę rządzącą w Szwajcarii – tzw. Rządy Zgromadzenia.
22 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski?
6. Skład Rady Federalnej (odpowiednik polskiego rządu), będącej organem wykonawczym, wyłaniany jest na podstawie tzw. formuły magicznej, według której najsilniejsze partie polityczne, ugrupowania językowe i religijne winny być w niej reprezentowane.
7. Demokracja bezpośrednia w Szwajcarii daje obywatelom możliwość poruszania kwestii i decydowania w sprawach, które w innych warunkach nigdy nie stałyby się obiektem zainteresowania władz.
8. Zasadniczymi instrumentami demokratycznymi w tym państwie są: referendum, inicjatywa ludowa i zgromadzenie ludowe.
9. Inicjatywa ludowa ma charakter innowacyjny. Oznacza to prawo do inicjatywy ustawodawczej dla obywateli oraz ugrupowań politycznych i społecznych.
10. Referendum jest narzędziem kontroli władz, kształtowania ustroju i wyrazem woli społeczeństwa.
11. Trudno jest porównać system demokracji bezpośredniej w Szwajcarii z systemami politycznymi innych państw, ponieważ jest to system unikalny w skali świata.
[size=150]Sukces szwajcarskiej demokracji[/size] Głównym założeniem demokracji jest udział społeczeństwa w procesie decyzyjnym państwa. Im udział ten jest większy, tym bardziej ustrój spełnia założenia idei demokracji. Sztandarowym przykładem wysoko rozwiniętej demokracji bezpośredniej jest model szwajcarski określany przez wielu badaczy „demokratycznym fenomenem”. Szwajcaria jest jedynym krajem o tak bardzo wysoko rozwiniętych instrumentach demokracji bezpośredniej i bez wątpienia pod tym względem wyróżnia się na tle innych demokratycznych państw. Sukces szwajcarskiej demokracji bezpośredniej można scharakteryzować w następujących punktach: [size=150]1.[/size] Konstytucja szwajcarska jest podstawą szwajcarskiego sukcesu ustrojowego. [size=150]2.[/size] System polityczny Szwajcarii zmieniał się, a jego demokratyczny charakter dojrzewał i doskonalił się na przestrzeni wieków.
3. Istotnym elementem tego systemu jest duża niezależność i samodzielność kantonów i gmin, które są podstawą szwajcarskiej demokracji oddolnej.
4. Pod względem systemowo-ustrojowym główne cechy charakteryzujące Szwajcarię to trójstopniowy federalizm połączony z zasadą subsydiarności.
5. Zgromadzenie Federalne (odpowiednik polskiego parlamentu) stanowi najwyższą władzę rządzącą w Szwajcarii – tzw. Rządy Zgromadzenia.
[size=50]22 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski?[/size]
6. Skład Rady Federalnej (odpowiednik polskiego rządu), będącej organem wykonawczym, wyłaniany jest na podstawie tzw. formuły magicznej, według której najsilniejsze partie polityczne, ugrupowania językowe i religijne winny być w niej reprezentowane.
7. Demokracja bezpośrednia w Szwajcarii daje obywatelom możliwość poruszania kwestii i decydowania w sprawach, które w innych warunkach nigdy nie stałyby się obiektem zainteresowania władz.
8. [size=150][color=#FF0000]Zasadniczymi instrumentami demokratycznymi w tym państwie są: referendum, inicjatywa ludowa i zgromadzenie ludowe[/color].[/size]
[size=150]9. Inicjatywa ludowa ma charakter innowacyjny. Oznacza to prawo do inicjatywy ustawodawczej dla obywateli oraz ugrupowań politycznych i społecznych. [/size] [size=150]10. Referendum jest narzędziem kontroli władz, kształtowania ustroju i wyrazem woli społeczeństwa. [/size] [size=150]11. Trudno jest porównać system demokracji bezpośredniej w Szwajcarii z systemami politycznymi innych państw, ponieważ jest to system unikalny w skali świata.[/size]
|
|
|
 |
Napisane: 2019-01-26, 22:13 |
|
|
 |
|
|
| |
Tytuł: |
Re: Szwajcarska demokracja, szansą dla Polski? |
 |
|
|
z książki: Utopia czy szansa? Szwajcarzy udowodnili, że nie utopia. Szansa dla obywateli, degradacja dla zawodowych polityków. W tym największy kłopot, bo szwajcarski model funkcjonowania państwa mogą wprowadzić tylko politycy, a oni przecież nie chcą być zdegradowani do roli wykonawców woli obywateli. Dziś panują nad obywatelami i dobrze się czują w tej roli. Dobrze się czują jako opozycja i jeszcze lepiej jako większościowa koalicja, a najlepiej wówczas, kiedy większość sejmową stanowi jedno ugrupowanie, kiedy nie muszą dzielić się zyskami wynikającymi z wyborczego zwycięstwa i kiedy wszystkie funkcje polityczne, administracyjne i gospodarcze mogą obsadzić swoimi ludźmi. Polityka staje się doskonałym biznesem. Odpowiedzialność tak naprawdę tylko przed Bogiem i historią, a władza i apanaże olbrzymie. Ze względu na tradycję ustrojową, niechęć polityków do wprowadzenia szwajcarskiego modelu funkcjonowania państwa i znikomą wiedzą obywateli dotyczącą zasad szwajcarskiej demokracji można byłoby powiedzieć, że na dzień dzisiejszy model szwajcarski w Polsce jest nie do zrealizowania. Potrzebna jest olbrzymia praca uświadamiająca obywateli, czym jest szwajcarska demokracja bezpośrednia. Mam nadzieję, że książka Pana Profesora Mirosława Matyi da Polakom podstawową wiedzę na ten temat. Wszystko, co dotyczy szwajcarskiego modelu ustrojowego, jest ważne, potrzebne i dobrze przemyślane w ciągu niemal 170 lat wdrażania demokratycznego ustroju. Najważniejszy Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? 19 jest jednak fakt suwerenności kantonów i gmin oraz wprowadzenie na żądanie 50 000 obywateli lub ośmiu kantonów referendum fakultatywnego, które poddaje pod głosowanie między innymi ustawy. Co to oznacza, że ustawa może być poddana pod głosowanie? To zmienia ustrój państwa, odbiera absolutną władzę większości sejmowej, wręcz likwiduje pojęcie większości sejmowej. Partie, które dostały się do sejmu, MUSZĄ ze sobą współpracować, bo jeśli wyłoni się jakakolwiek większość nieuwzględniająca w podziale stanowisk rządowych interesów innych partii sejmowych, to te inne partie przejdą do opozycji i będą odwoływać się do woli obywateli przez referendum fakultatywne w sprawie każdej kontrowersyjnej ustawy. Nawet jeśli taka ustawa kontrowersyjną nie będzie, to opozycja wykaże, że jednak jest kontrowersyjną, niekorzystną dla Polski. Oni to potrafią robić. Wprowadzenie referendum fakultatywnego wydłuża procedowanie, ale ustawy są wynikiem kompromisu wszystkich sił politycznych będących w sejmie. To ogranicza wpływ lobbystów na tworzenie ustaw, bo sam fakt istnienia przepisu umożliwiającego poddanie ustawy pod referendum czyni obawy, czy opłaca się skorumpować 231 posłów w celu wprowadzenia do ustawy przecinka, kropki, „lub czasopisma” itp. co na pozór niczego nie zmienia, jednak daje korzyści mocodawcom lobbystów. Ustawy po prostu nie da się kupić. Często w dyskusjach przejawia się twierdzenie, że szwajcarski model zarządzania państwem jest możliwy do zastosowania tylko w Szwajcarii. Polskie społeczeństwo nie dorosło mentalnie do tej formy demokracji, bo natychmiast zażyczylibyśmy sobie po 10 000,00 zł minimalnego uposażenia, czterogodzinnego dnia pracy, dwumiesięcznych 20 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? urlopów, emerytury w wieku czterdziestu lat itp. Uważa się dość powszechnie, że jesteśmy społeczeństwem roszczeniowym. Chcę rozwiać te obawy. Po wprowadzeniu szwajcarskiego modelu zarządzania państwem: Referendum na życzenie obywateli może dotyczyć ustawy lub inicjatywy zmiany konstytucji. W sprawie ustawy na żądanie co najmniej 300 000 obywateli (w Szwajcarii 50 000), a inicjatywa zmiany konstytucji będzie musiała być poparta co najmniej 500 000 podpisami (w Szwajcarii 100 000). 300 000 i 500 000 podpisów to oczywiście moja propozycja. Szwajcarscy obywatele mogą jedynie w referendum odrzucić lub zaakceptować ustawę uchwaloną przez parlament. Szwajcarska konstytucja nie przewiduje referendum na żądanie obywateli w sprawie uchwalenia ustawy. Stąd wymienione wyżej obawy stają się bezprzedmiotowe. Polska stanie się naszym państwem obywatelskim, a nie ICH, rządzących, bo my uzyskamy realny wpływ na obowiązujące prawo. Dzięki temu staniemy się społeczeństwem obywatelskim, gotowym do poświęcenia własnych korzyści dla dobra wspólnego. Marian Waszkielewicz
z książki: Utopia czy szansa? Szwajcarzy udowodnili, że nie utopia. Szansa dla obywateli, degradacja dla zawodowych polityków. W tym największy kłopot, bo szwajcarski model funkcjonowania państwa mogą wprowadzić tylko politycy, a oni przecież nie chcą być zdegradowani do roli wykonawców woli obywateli. Dziś panują nad obywatelami i dobrze się czują w tej roli. Dobrze się czują jako opozycja i jeszcze lepiej jako większościowa koalicja, a najlepiej wówczas, kiedy większość sejmową stanowi jedno ugrupowanie, kiedy nie muszą dzielić się zyskami wynikającymi z wyborczego zwycięstwa i kiedy wszystkie funkcje polityczne, administracyjne i gospodarcze mogą obsadzić swoimi ludźmi. Polityka staje się doskonałym biznesem. Odpowiedzialność tak naprawdę tylko przed Bogiem i historią, a władza i apanaże olbrzymie. Ze względu na tradycję ustrojową, niechęć polityków do wprowadzenia szwajcarskiego modelu funkcjonowania państwa i znikomą wiedzą obywateli dotyczącą zasad szwajcarskiej demokracji można byłoby powiedzieć, że na dzień dzisiejszy model szwajcarski w Polsce jest nie do zrealizowania. Potrzebna jest olbrzymia praca uświadamiająca obywateli, czym jest szwajcarska demokracja bezpośrednia. Mam nadzieję, że książka Pana Profesora Mirosława Matyi da Polakom podstawową wiedzę na ten temat. Wszystko, co dotyczy szwajcarskiego modelu ustrojowego, jest ważne, potrzebne i dobrze przemyślane w ciągu niemal 170 lat wdrażania demokratycznego ustroju. Najważniejszy [size=50]Szwajcarska demokracja szansą dla Polski? 19[/size] jest jednak fakt suwerenności kantonów i gmin oraz wprowadzenie na żądanie 50 000 obywateli lub ośmiu kantonów referendum fakultatywnego, które poddaje pod głosowanie między innymi ustawy. Co to oznacza, że ustawa może być poddana pod głosowanie? To zmienia ustrój państwa, odbiera absolutną władzę większości sejmowej, wręcz likwiduje pojęcie większości sejmowej. Partie, które dostały się do sejmu, MUSZĄ ze sobą współpracować, bo jeśli wyłoni się jakakolwiek większość nieuwzględniająca w podziale stanowisk rządowych interesów innych partii sejmowych, to te inne partie przejdą do opozycji i będą odwoływać się do woli obywateli przez referendum fakultatywne w sprawie każdej kontrowersyjnej ustawy. Nawet jeśli taka ustawa kontrowersyjną nie będzie, to opozycja wykaże, że jednak jest kontrowersyjną, niekorzystną dla Polski. Oni to potrafią robić. Wprowadzenie referendum fakultatywnego wydłuża procedowanie, ale ustawy są wynikiem kompromisu wszystkich sił politycznych będących w sejmie. To ogranicza wpływ lobbystów na tworzenie ustaw, bo sam fakt istnienia przepisu umożliwiającego poddanie ustawy pod referendum czyni obawy, czy opłaca się skorumpować 231 posłów w celu wprowadzenia do ustawy przecinka, kropki, „lub czasopisma” itp. co na pozór niczego nie zmienia, jednak daje korzyści mocodawcom lobbystów. Ustawy po prostu nie da się kupić. Często w dyskusjach przejawia się twierdzenie, że szwajcarski model zarządzania państwem jest możliwy do zastosowania tylko w Szwajcarii. Polskie społeczeństwo nie dorosło mentalnie do tej formy demokracji, bo natychmiast zażyczylibyśmy sobie po 10 000,00 zł minimalnego uposażenia, czterogodzinnego dnia pracy, dwumiesięcznych [size=50]20 Szwajcarska demokracja szansą dla Polski?[/size] urlopów, emerytury w wieku czterdziestu lat itp. Uważa się dość powszechnie, że jesteśmy społeczeństwem roszczeniowym. Chcę rozwiać te obawy. Po wprowadzeniu szwajcarskiego modelu zarządzania państwem: Referendum na życzenie obywateli może dotyczyć ustawy lub inicjatywy zmiany konstytucji. W sprawie ustawy na żądanie co najmniej 300 000 obywateli (w Szwajcarii 50 000), a inicjatywa zmiany konstytucji będzie musiała być poparta co najmniej 500 000 podpisami (w Szwajcarii 100 000). 300 000 i 500 000 podpisów to oczywiście moja propozycja. Szwajcarscy obywatele mogą jedynie w referendum odrzucić lub zaakceptować ustawę uchwaloną przez parlament. Szwajcarska konstytucja nie przewiduje referendum na żądanie obywateli w sprawie uchwalenia ustawy. Stąd wymienione wyżej obawy stają się bezprzedmiotowe. Polska stanie się naszym państwem obywatelskim, a nie ICH, rządzących, bo my uzyskamy realny wpływ na obowiązujące prawo. Dzięki temu staniemy się społeczeństwem obywatelskim, gotowym do poświęcenia własnych korzyści dla dobra wspólnego. Marian Waszkielewicz
|
|
|
 |
Napisane: 2019-01-26, 22:06 |
|
|
 |
|